Автомобілю більше 5 років: як документально обгрунтувати підвищення норм витрат палива

Для автомобілів старше п’яти років із загальним пробігом понад 100 тис. км передбачено встановлення надбавки від 3% до 9% до норм витрат пального. Проте її застосовують лише в разі документально підтвердженої необхідності. «Вік» автомобіля є в техпаспорті, показники пробігу — на спідометрі. Тож, які документи ще потрібні, аби документально підтвердити необхідність установлення зазначеної надбавки?

ВІДПОВІДЬ.

Підприємство має встановити базові норми й особливості застосування підвищуючих коефіцієнтів до них власними внутрішніми документами (наказами, розпорядженнями).

Згідно з пп. 3.1.10 Норм № 43, надбавку встановлюють для автомобілів, що експлуатуються:

01) більш ніж 5 років із загальним пробігом понад 100 тис. км — до 3%;

02) більш ніж 8 років або із загальним пробігом понад 150 тис. км — до 5%;

03) більш ніж 11 років або із загальним пробігом понад 250 тис. км — до 7%;

04) більш ніж 14 років або із загальним пробігом понад 400 тис. км — до 9%.

Зазначену надбавку застосовують лише в разі документально підтвердженої необхідності та в мінімально можливому розмірі (примітка 1 до пп. 3.1.10 Норм № 43). Тобто передбачено, що підприємство здійснює відповідні заходи щодо підтримання автомобіля в задовільному технічному стані згідно із рекомендаціями заводу-виробника. Водночас для автомобілів сучасних конструкцій та автомобілів після капремонту (або заміни) двигуна надбавку не застосовують (або застосовують мінімально можливі значення з наведенням документально підтвердженого обґрунтування такої необхідності). Які автомобілі вважати автомобілями сучасної конструкції, нормативно не визначено. Із п. 1.2 Норм № 43 випливає, що більшість сучасних автомобілів мають багатоваріантне конструктивне виконання (комплектація однієї моделі автомобіля різними моделями двигуна, коробки передач, головної передачі тощо), і для них базові лінійні норми новорозроблені та переглянуті починаючи з 1997 року. Тож сучасними, мабуть, слід вважати автомобілі після 1997 року випуску.

Таким чином, строк експлуатації автомобіля («вік» автомобіля за техпаспортом) понад п’ять років і загальний пробіг (за показаннями спідометра) більш ніж 100 тис. км не дають однозначних підстав для застосування такої надбавки.

Що в такому разі може слугувати обґрунтуванням і підтвердженням для застосування зазначеної надбавки?

Тут не обійтися без контрольних замірів. Так, підприємство може визначити відповідальну особу (призначити комісію), яка протягом певного періоду контролюватиме витрачання палива та на підставі розрахунків установить фактичні витрати палива на 1 км пробігу автомобіля.

Згідно з пп. 3.5.6 Норм № 43, для визначення поточного рівня фактичного споживання пального можуть бути використані такі методи:

01) У відповідні показання сучасних штатних бортових комп’ютерів, різноманітні засоби вимірювальної техніки тощо;

02) У доливання до повного бака.

У разі якщо під час визначення фактичної витрати палива користуються методом доливання, потрібно дотримуватися таких умов:

01) У доливання до повного бака (до та після здійснення перевезень та/або виконання певної роботи) здійснюють в одному й тому самому місці (на горизонтальному майданчику) за однаковою методикою із застосуванням одного й того ж вимірювального устаткування (лічильник АЗС, мірні ємності), суворо дотримуючись правил протипожежної безпеки;

02) У забезпечення пробігу або часу роботи автомобіля (обладнання), протягом якого витрачається, принаймні, 30% пального від місткості штатного паливного баку (рекомендовано 50% і більше — для зменшення похибки вимірювань).

Такі контрольні заміри слід належним чином оформити; їх мають підписати водій і відповідальна особа (комісія). За наявності обґрунтованих підстав для встановлення надбавки у зв’язку з експлуатацією авто понад п’ять років (або пробігом понад 100 тис. км) керівник підприємства має видати відповідний наказ про встановлення зазначеної надбавки, визначивши її конкретний розмір.

Однак варто розуміти, що незалежно від того, сучасний це автомобіль чи ні та чи проводився капремонт (заміна) його двигуна, підставою для встановлення надбавки до базової лінійної норми за пп. 3.1.10 Норм № 43 може бути перевищення фактичних витрат палива (над установленою нормою витрат з урахуванням коригуючих коефіцієнтів) під час експлуатації автомобіля.

І хоча контролюючі органи й наполягають на застосуванні Норм № 43, Мінтранс вважає, що їх обов’язково застосовувати в частині базових лінійних норм, а конкретні розміри коригуючих коефіцієнтів мають право встановлювати безпосередньо керівники підприємств (див. лист від 10.11.2009 р. № 5391-01/07/19-09, додаток 5).

Підсумок

Підставою для встановлення надбавки за пп. 3.1.10 Норм № 43 може стати задокументоване перевищення фактичних витрат пального над установленими нормами для конкретної моделі авто. Для обґрунтованості встановлення зазначеної надбавки слід провести контрольні заміри та документально оформити їх результати, на підставі чого керівник підприємства має видати відповідний наказ (розпорядження).

↓ Скачайте бесплатные справочники ↓

Copyright - 2019: Avto-Oblik.com.ua - Автомобиль на предприятии